Compres compulsives

Tots comprem. Vivim en una societat consumidora en què qualsevol ocasió és perfecta per regalar i regalar-se qualsevol cosa. Ara, més que mai, és molt més fàcil amb les ofertes de compres online per Internet les 24 hores del dia, sense haver de desplaçar-se i podent pagar fàcilment mitjançant les targetes de crèdit.

Són moltes les persones que perden el control de les seves despeses i, encara que en la majoria dels casos es tracta d’ocasions puntuals, en d’altres, el descontrol de les seves compres es manté com un comportament recurrent. Aquests compradors compulsius són capaços de gastar més del que tenen arribant a posar en perill, el benestar i l’estabilitat de la seva vida i el seu entorn.

La compra compulsiva es defineix com un desig incontrolable de comprar que es tradueix en una inversió de gran quantitat de temps i diners. L’excitació que experimenta un comprador compulsiu és comparable a l’excitació que experimenta una persona amb addicció al joc, al sexe o a les drogues. En la compra compulsiva, el més important és l’excitació i el plaer que la persona experimenta en l’acte de comprar en si, no tant en l’objecte que s’adquireix. De fet, en general, es tracta de coses que no es faran servir, que es tenen repetides o que no tenen cap ús. En general, la persona compra de forma compulsiva en resposta a les emocions negatives que experimenta i que alleuja temporalment amb aquesta compra. És a dir, em sento trist, aclaparat, inquiet, buit o avorrit, compro per distreure’m, animar-me i sentir-me una mica millor. A més, la publicitat es refereix directament a les nostres emocions d’una manera que no sempre som conscients.  Quan comprem per impuls, fent caso únicament a aquesta part emocional, pot ser que acabem portant-nos a casa coses que no necessitem.

El benestar i l’excitació s’experimenten durant el moment de la compra, i en els moments previs i immediatament posteriors a aquesta. Però a aquest efímer plaer el segueixen remordiments, sentiments de culpabilitat, disputes amb la família, sentiments de tristesa i ansietat, que condueixen a tornar a comprar per tornar a apaivagar aquest malestar.

 

Aquest tipus de problema està categoritzat pels especialistes en salut mental com a Trastorn del Control dels Impulsos en què en destaca la Impulsivitat o Acte irreflexiu que el domina.

 

ETAPES DE LES COMPRES COMPULSIVES

1. Anticipació: inici dels pensaments i desitjos de comprar (pot enfocar-se en un

producte concret o en l’acte de comprar).

2. Preparació: es realitza la presa de decisions (analitzar i debatre on i quan es va a

realitzar la compra)

3. Compra: fase de màxima excitació i plaer

4. Post-Compra: sentiments de remordiment i tristesa perquè la compra ha acabat i

per la pèrdua de control que s’ha experimentat.

 

SÍMPTOMES COMUNS EN LES COMPRES COMPULSIVES

• Necessitat de gastar quan es disposa de diners o altres formes de pagament com targetes de crèdit

• Es compren coses innecessàries o de les que ja es disposa

• Es gasta més del que es pot pagar.

• Tenir deutes econòmics a causa de les compres

• Les coses que es compren poden no arribar a usar-se mai

• Experimentar sentiments de buit o tristesa quan s’han acabat les compres o no poden realitzar-se

• Sentiments de culpabilitat i remordiments quan s’és conscient del comportament i de les despeses que s’han tingut.

• Les compres i / o despeses són motius de discussió o conflicte en la família

• Comprar com a forma d’evadir-se, distreure’s o sentir-se bé.

 

Si voleu saber Com prevenir les compres compulsives seguiu llegint!

 

Centre de Psicologia Giner de Sabadell

Leave a reply